Zeul Porumbului figura centrală a universului religios mayaș

0
89

În antichitate, mayașii foloseau pe scară largă stucco, o pastă compusă în principal din var și ipsos. Acest material a fost folosit în diverse moduri: acoperirea templelor, clădirilor și, în unele cazuri, ca pânză pentru opere de artă.

Imaginea pe care o vedeti in aceasta postare provine dintr-o sticla ceramica la care s-a aplicat un strat subtire de stucco inainte de a fi vopsit Asta explică de ce culorile lor arată atât de vii și detaliile atât de strălucitoare. Din păcate, trecerea timpului a făcut ca o mare parte a scenei să fie pierdută, dar din fericire, încă putem aprecia personajele principale și multe dintre culorile lor originale.

Sticla ne arată momentele dinaintea renașterii zeului porumbului, o scenă relativ populară în arta mayașă. După ce a petrecut un sezon în lumea din ceruri, zeul porumbului renaște cu ajutorul mai multor personaje.

În acest pahar vedem două părți ale acestui pasaj mitologic, întâi îl vedem îmbrăcat de mai mulți însoțitori (imaginea 2), apoi îl vedem vorbind cu o ființă supranaturală (imaginea 1). În alte opere de artă, vedem acest personaj ducându-l pe zeul porumbului la munte unde va renaște.

Paharele învelite cu stucco sunt o adevărată comoară, suntem atât de binecuvântați că mai mulțe au îndurat vremea nefastă și s-au păstrat până în ziua de azi.


© Imagini preluatedin arhiva de fotografie a lui Justin Kerr, disponibile pe platforma HOLLIS. Sticla a fost jefuită într-un moment și loc necunoscut și vândută ilegal în Statele Unite. În prezent se afla la Institutul de Artă din Chicago, si se pare că a intrat în muzeu dintr-o colecție privată în 2003.

 

 

En la antigüedad, los mayas utilizaban ampliamente el estuco, una pasta compuesta principalmente de cal y yeso. Este material se empleaba de diversas maneras: recubriendo templos, edificios y, en algunos casos, como lienzo para obras de arte.
La imagen que ves en esta publicación proviene de un vaso cerámico al cual se le aplicó una fina capa de estuco antes de ser pintado. Esto explica por qué sus colores se ven tan vivos y los detalles tan relucientes. Lamentablemente, el paso del tiempo ha hecho que gran parte de la escena se pierda, pero afortunadamente, aún podemos apreciar a los personajes principales y muchos de sus colores originales.
El vaso nos muestra los momentos previos al renacimiento del dios del maíz, una escena relativamente popular en el arte maya. Tras pasar una temporada en el inframundo, el dios del maíz renace con la ayuda de varios personajes. En este vaso vemos dos partes de este pasaje mitológico, primero lo vemos ser vestido por varios asistentes (imagen 2), y luego lo vemos hablando con un ser sobre natural (imagen 1). En otras obras de arte, vemos que este personaje se encarga de llevar al dios del maíz a la montaña donde renacerá.
Los vasos recubiertos con estuco son un verdadero tesoro, somos muy dichosos de que varios hayan soportado las inclemencias del tiempo y se hayan conservado hasta nuestros días.
© Imágenes tomadas del archivo fotográfico de Justin Kerr, disponible en la plataforma HOLLIS. El vaso fue saqueado en un momento y lugar desconocido y vendió ilegalmente en Estados Unidos. Se encuentra actualmente en el Art Institute de Chicago, aparentemente ingresó al museo proveniente de una colección privada en 2003.

Lasă un răspuns